لوگو پرچم ایران معجزه جاوید - عیدغدیر(۱)
معجزه جاوید
صفحه نخست          درباره من                 عضویت             تماس با ما              
وبلاگ قرآن وبلاگ قرآن وبلاگ قرآن وبلاگ قرآن وبلاگ قرآن
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم استعملنی بما هو ارضی
شما می توانید " درباره ما " مختصر ومفید از زندگی نامه ، فعالیتهای علمی ، فرهنگی وهنری مطلع شوید.
ادامه مطلب


مدیر وبلاگ : حسن آخوند پور
اتمام دین وکامل شدن دین و رضایت خدا

تفسیر نور(10جلدى)    ج‏2    236     غدیر در قرآن ..... ص : 236

غدیر در قرآن‏

دو مطلب جداى از هم در این آیه بیان شده است، یك مطلب مربوط به تحریم گوشت‏هاى حرام، مگر در موارد اضطرار و مطلب دیگر مربوط به كامل شدن دین و یأس كفّار كه این قسمت كاملًا مستقلّ است، به چند دلیل:

الف: یأس كفّار از دین، به خوردن گوشت مردار یا نخوردن آن ارتباطى ندارد.

ب: روایاتى كه از طریق شیعه و سنى در شأن نزول آیه آمده، در مقام بیان جمله‏ى‏ «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ كَفَرُوا» و «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ» است، نه مربوط به جملات قبل و بعد از آن، كه درباره احكام مردار است.

ج: طبق روایات شیعه و سنّى، این قسمت از آیه: الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ‏ ... پس از نصب علىّ‏بن ابى‏طالب علیهما السلام به امامت در غدیرخم نازل شده است.

د: غیر از دلائل نقلى، تحلیل عقلى نیز همین را مى‏رساند، چون چهار ویژگى مهم براى آن روز بیان شده‏است: 1. روز یأس كافران، 2. روز اكمال دین، 3. روز اتمام‏نعمت الهى بر مردم، 4. روزى كه اسلام به عنوان «دین» و یك مذهب كامل، مورد پسند خدا قرار گرفته است.

حال اگر وقایع روزهاى تاریخ اسلام را بررسى كنیم، هیچ روز مهمى مانند: بعثت، هجرت، فتح مكّه، پیروزى در جنگ‏ها و ... با همه‏ى ارزشهایى كه داشته‏اند، شامل این چهار صفت مهم مطرح شده در این آیه نیستند؛ حتّى «حجّةالوداع» هم به این اهمیّت نیست؛ چون حج، جزئى از دین است، نه همه‏ى دین.

* امّا بعثت، اوّلین روز شروع رسالت پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله است كه هرگز نمى‏توان گفت روز اوّل بعثت، دین كامل شده است.

* امّا هجرت، روز هجرت پیامبر صلى الله علیه و آله به فرمان خداست، روز حمله‏ى كفّار به خانه پیامبر است، نه روز یأس آنان.

* امّا روزهاى پیروزى در جنگ بدر و خندق و ... تنها كفّارى كه در صحنه‏ى نبرد بودند، مأیوس مى‏شدند، نه همه‏ى كفار، در حالى كه قرآن مى‏فرماید: الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ كَفَرُوا ...

همه كفّار مأیوس شدند.

تفسیر نور(10جلدى)، ج‏2، ص: 237

* امّا حجّةالوداع كه مردم آداب حج را در محضر پیامبر صلى الله علیه و آله آموختند، تنها حج مردم با آموزش پیامبر كامل شد، نه همه‏ى دین در حالى كه قرآن مى‏فرماید: «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ»

* امّا غدیرخم‏ روزى است كه خداوند فرمان نصب حضرت على را به جانشینى پیامبر صلى الله علیه و آله صادر كرد، تنها آن روز است كه چهار عنوان ذكر شده در آیه‏ «أَكْمَلْتُ، أَتْمَمْتُ، رَضِیتُ، یَئِسَ الَّذِینَ كَفَرُوا» با آن منطبق است.

* امّا یأس كفّار، به خاطر آن بود كه وقتى تهمت وجنگ وسوءقصد بر ضد پیامبر، نافرجام ماند، تنها امید آنها مرگ پیامبر صلى الله علیه و آله بود. نصب علىّ‏بن ابى‏طالب علیهما السلام به همه فهماند كه اگر آن حضرت پسرى مى‏داشت، بهتر از على نبود وبا مرگ او دین او محو نمى‏شود؛ زیرا شخصى چون علىّ‏بن ابى‏طالب علیهما السلام جانشین پیامبر صلى الله علیه و آله و رهبر امّت اسلام خواهد بود.

اینجا بود كه همه‏ى كفّار مأیوس شدند.

* امّا كمال دین، به خاطر آن است كه اگر مقرّرات وقوانین كامل وضع شود، لیكن براى امّت و جامعه، رهبرى معصوم وكامل تعیین نشود، مقرّرات ناقص مى‏ماند.

* امّا اتمام نعمت، به خاطر آن است كه قرآن بزرگ‏ترین نعمت را نعمت رهبرى وهدایت معرّفى كرده است، اگر پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله از دنیا برود ومردم را بى‏سرپرست بگذارد، كارى كرده كه یك چوپان نسبت به گله نمى‏كند. چگونه بدون تعیین رهبرى الهى نعمت تمام مى‏شود.

* امّا رضایت خداوند، براى آن است كه هرگاه قانون كامل ومجرى عادل بهم گره بخورد، رضایت پروردگار حاصل مى‏شود.

اگر هر یك از اكمال دین، اتمام نعمت، رضایت حقّ و یأس كفّار به تنهایى در روزى اتفاق افتد، كافى است كه آن روز از «ایّام‏اللّه» باشد. تا چه رسد به روزى مثل غدیر، كه همه‏ى این ویژگى‏ها را یك جا دارد. به همین دلیل در روایات اهل‏بیت علیهم السلام عید غدیر از بزرگ‏ترین اعیاد به شمار آمده است.

آثار اشیا، گاهى مترتّب بر جمع‏بودن همه اجزاى آن است، مثل روزه كه اگر یك لحظه هم پیش از اذان، افطار كنیم، باطل مى‏شود، از این جهت كلمه «تمام» به كار رفته است: «أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ» و گاهى به گونه‏اى است كه هر جزء، اثر خود را دارد، مثل تلاوت آیات‏

تفسیر نور(10جلدى)، ج‏2، ص: 238

قرآن كه كمالش در تلاوت همه‏ى آن است و هر قدر هم خوانده شود، ثواب دارد. گاهى بعضى اجزا به گونه‏اى است كه اگر نباشد، یك مجموعه ناقص است، هر چند همه‏ى اجزاى دیگر هم باشد، مثل خلبان و راننده كه هواپیما و ماشین بدون آنها بى‏ثمر و بى‏فایده است.

رهبرى و ولایتِ حقّ هم چنین است، چون انسان را با خدا گره مى‏زند و بدون آن، آفریده‏ها و نعمت‏ها به نقمت تبدیل مى‏شود وانسان را به خدا نمى‏رساند.





نوع مطلب : امام علی علیه السلام، اعیاد، 
برچسب ها : علی علیه السلام، غدیر، ولایت، یاس کفار، رضایت خدا، اکمال دین، اسلام،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 14 شهریور 1396
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی